Adun Ketari Tampil Jelaskan Isu Dia Melanggar SOP Dan Berkelah. Ini Jelas Beliau…

Young Syefura Othman, Adun Ketari, memohon maaf setelah netizen menuduhnya melanggar SOP perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) yang kini berkuat kuasa di Selangor. Jelasnya, walaupun dirinya Adun di Pahang tetapi dia bermastautin di Selangor.

Ini berlaku setelah dia menyiarkan foto di Instagram memaparkan dirinya dan empat yang lain kelihatan berkelah di sebuah pantai di Avani Sepang Goldcoast Resort, yang terletak di Sungai Pelek, Selangor.

“Saya memohon maaf jika tindakan saya melanggar sebarang SOP Covid-19. Saya tidak menggunakan sebarang kelebihan sebagai seorg wakil rakyat untuk bergerak di dalam Selangor, negeri saya bermastautin.

“Saya rela disiasat oleh pihak berkuasa jika tindakan saya melanggar sebarang SOP Covid-19,” katanya di Twitter hari ini.

Difahamkan gambar itu diambil semalam tetapi dimuat naik di Instagram pada hari ini. Bagaimanapun, hantaran gambar berkenaan telah dipadam.

Di bawah PKPB di Selangor, perjalanan antara negeri dan antara daerah dilarang kecuali untuk tujuan kerja dan kecemasan.

Berkelah juga dilarang secara tegas berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Nasional, bersama dengan aktiviti pelancongan yang melibatkan perjalanan masuk dan keluar dari kawasan PKPB.

 

MKN telah mengeluarkan satu set peraturan baru semalam yang berkuat kuasa mulai hari ini ketika lebih banyak negeri berada di bawah sekatan PKPB, tetapi peraturan yang disebutkan di atas masih berlaku.

Pemakaian penutup muka di tempat tumpuan ramai juga wajib dilakukan sejak 1 Ogos, tetapi penguatkuasaan menjadi rumit mengenai definisi yang tidak jelas mengenai bila penutup muka mesti dipakai dan bila pula pengecualian dapat dibuat.

Sementara itu, sebilangan netizen mendesak Young Syefura yang turut dikenali sebagai Rara itu untuk meletak jawatan walaupun wakil rakyat DAP tersebut telah meminta maaf.

Beberapa netizen juga mengedarkan semula tangkap layar ciapannya bertarikh 22 Ogos sebagai maklum balas terhadap permohonan maaf Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Khairuddin Aman Razali kerana melanggar SOP kuarantin.

Kicauannya pada ketika itu bertulis,”Resign lah!.”

Selain itu, ada juga netizen yang mengulang ciapannya pada 30 Oktober apabila Young Syefura mengkritik Khairuddin kerana tidak memakai pelitupmuka di tempat awam.

“Kasihan YB menteri tiada mask ni. Saya ada banyak, macam-macam warna ada. Nak ke?” katanya pada waktu itu.

Untuk rekod, Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Nik Mohamad Abduh telah mempertahankan Khairuddin.

Ahli Parlimen Bachok itu memuji menteri itu yang dilihat – dan ditularkan – tidak memakai pekliltup muka di tempat awam.

Kata Nik Abduh, tingkah laku Khairuddin itu memberi ‘pencerahan’ kepada orang awam mengenai peraturan pemakaian pelitup muka.

“Beliau (Khairuddin) tunjukkan kita dan bezakan tempat yang sesak yang wajib pakai dari tempat yang tidak sesak yang tak wajib pakai pelitup muka,” katanya.

Sumber : KL Viral Dan Twitter

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

Jangan lupa untuk subscribe Facebook, Instagram & Juga Twitter @CherasDaily untuk info baharu dan terkini!

PERHATIAN: Pihak Cheras Daily  tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir dengan bijak terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Cheras Daily juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*